Tryck eller brodyr vid beställning av arbetskläder är frågan

Beroende på om man arbetar med ett etablerat märke, med redan framtagen logo och design, finns det ett par saker att ta i beaktande vid beställning av arbetskläder och huruvida de ska ha tryck eller brodyr:

Material och syfte

Brodyr är rent generellt dyrare och rekommenderas följaktligen inte till stora tryck eller extremt höga volymer. Ju större motiv desto fler stygn, vilket i sin tur tar mer tid, vilket skapar en högre kostnad. Digitalt skapas ett brodyr kort av motivet vilket symaskinen sedan syr efter. Brodyren skapar ett nästan tredimensionellt intryck och kan vara antingen matt eller med glans och förlorar inte sin färg med tiden.

Vanligaste formen av tryck på textil idag är screentryck och transfer tryck. Screentryck går till så att man maskinellt tränger in färgen i ytskiktet på kläderna för att det sedan torkas och bli permanent. Varje färg trycks en i taget och det görs med hjälp av ett färgnät, även kallad schablon. Med transfer tryck däremot värms motivet fast. Här rekommenderas dock minst 50 % bomull i materialet man trycker på.

För skyddskläder som behöver tvättas ofta och i högre temperaturer är brodyr mer lämpligt, medan varningskläder, där färg och text behöver ses på långt håll, görs bättre med neon färger och tryck. För nylon och polyester baserade material används nylontryck, så trycket inte försvinner vid regn eller rengöring.

Är syftet att en viss person, eller grupp, ska stå ut och synas tex vem som är personal på en byggmarknad eller supermarket söker man starka färger som syns och material som lätt kan klara vanlig maskintvätt i hemmet vid upprepade tillfällen.

Branding och användande

Bortsett från budget kommer frågan om brodyr eller tryck ofta ner till huruvida företaget i fråga är associerat med högre kvalitet eller om det är mer åt det snabba och roliga hållet med en slagkraftig slogan. Brodyr lämpar sig bäst när man tänkt sig bara en ren logo eller någons namn. Tumregeln är att brodyr stygn blir för tunga för lätta material. Materialet behöver vara lite tjockare än t-shirts eller reflexvästar för att bli snyggt.

En begränsning i fråga om färg finns knappt vid val av tryck oavsett typ. Brodyr har ett begränsat urval på ca 400 färger. Undantagsvis kan special färgad tråd beställas.

Den andra frågan är om detta är obligatoriska plagg som bara ska användas på arbetsplatsen eller även utanför? Om de får användas privat bör man tänka på huruvida kvalitet och design är av den grad att någon spontant sätter de på sig och vad man i så fall vill att det ska stå.

Olika typer av gröna tjänster representeras ofta av eko produkter vars material oftast är återvinningsbart varav tryck är mest förekommande. Hållbarhet är en annan aspekt där brodyr håller lika länge som man har plagget. Behovet för detta kan vara väldigt olika beroende på profession.

Kostnadsaspekter och alternativa lösningar

Brodyr är som sagt en något exklusivare lösning, men mycket uppskattat när det gäller plagg som bärs mycket och ofta och inte sällan utomhus. Vill man ha den allra bästa och mest avancerade brodyren bör man vända sig till företag specialiserade på produkt förädling. Är man en återkommande kund erbjuds oftast brodyr kortet gratis vid upprepade beställningar.

Tryck kan man leka lite mera med och det tillåter aningen mer kreativitet utan alltför många extra kostnader. Beställning av flera färger kan ha en merkostnad i form av att flera färgnät behöver skapas. Men beställer man om vid flera tillfällen kan samma användas igen och igen.

Många företag som säljer arbetskläder med tryck erbjuder hjälp med framtagning av logo, bild eller text om man inte har det sedan tidigare. Gör man det själv bör man tänka på att det inte blir för smått och om det ska vara bara en eller flera färger.

Under lågsäsong erbjuder många även kampanjpriser vilket kan vara värt att hålla utkik efter om man inte har bråttom. Numera kan man sätta sin egen logo på allt från tejp och regn ponchos till kvalitativa mössor och plädar, som i sin tur kan bäras tillsammans med ordinarie arbetskläder. En kombination kan det vara en prisvärd reklam lösning för en mindre budget.

Människor gillar spontant att känna att det tillhör en viss grupp och snyggt märkta funktionsdugliga arbetskläder kan vara ett positivt sätt att förstärka den känslan.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.